Az első lépés: a térkő kiválasztása
Ma már nyugodtan merhetünk nagyot álmodni, ha a kertünk látványáról van szó, és ha szeretnénk elérni a nyugati országokban vagy a magazinokban látható minőségi színvonalat. A Stavmat kínálatában kapható térkövekkel fantasztikusan szép kocsibeállókat, kerti utakat, tipegőket és járdákat, lépcsőket, kerti tűzrakókat és szalonnasütőket valamint parkolókat alkothatunk!
A burkolat helyének kijelölése
A térkő kiválasztása után a következő lépés a burkolat helyének a kijelölése. Itt leginkább arra kell figyelni, hogy pl. a járdák vonalvezetése ne írjon le felesleges kanyarokat, mert akkor Ön le fogja majd rövidíteni az utat - a pázsiton vagy a virágokon keresztül. De ha Ön nem is, a gyerekei és a vendégei egész biztosan megteszik majd ezt a “szívességet”.
A földmunkák elvégzése, a tükör kiszedése, a burkolatszegély kialakítása
A burkolás helyének előkészítésekor a felesleges talaj kiemelését körülbelül 30 cm-rel szélesebben végezzük el a tervezett burkolat végénél. Erre a burkolatszegély kialakítása miatt van szükség. Már a föld kiásásakor ügyeljünk a csapadék elvezetéséhez szükséges lejtés kialakítására. Kerti járdánál 1-1,5 cm lejtés is elegendő méterenként, de a ház körüli járdánál 2-2,5 cm-es lejtés kell.
Legalább 30 cm-es mély alapot érdemes ásni, ám ennek a rétegnek nemcsak a teherbírás lesz a szerepe, hanem az is, hogy a csapadékvíz akadálytalanul elfolyhasson a mélyebb rétegekbe. A készülő burkolat stabil rögzítéséhez a szegélyköveket le kell betonozni.
A kiásott alap alsó 20 cm-es vastagságába kulé kavicsot vagy zúzott követ, amit alaposan le kell döngölni. Erre a rétegre fektessünk 4-5 cm vastagságban finom, osztályozott sódert, vagy folyami homokot. Ezt a finom réteget már nem szükséges ledöngölni, viszont egyenletesen el kell igazítani. Lerakáskor a burkolat szintje kicsit legyen magasabb, mint a szegély, mert a burkolat szintje az alap tömörödésével még süllyedni fog.
A térkövek lerakása
A térkövek lerakásánál a legfőbb szabály, hogy ne rakjuk túl szorosan a köveket. Néhány milliméteres (2-4 mm) fugával számoljunk. Az egyenletes fugavonal megtartása egy zsinór kifeszítésével vagy szintezőléc segítségével könnyen megoldható. A lerakást mindig a burkolandó felület egyik egyenes oldalán kezdjük. Járművek által használt burkolaton pedig arra is figyeljünk, hogy a haladási iránnyal merőlegesen rakjuk le a sorokat, mert így a gépkocsik kereke jobban meg tud kapaszkodni a peremekben.
Ha több raklapnyi térkövünk is van, akkor ajánlatos a raklapokból keverve lerakni a köveket, mert ezzel is csökkenthetjük a szín és felületbeli eltérések egyenetlenségeit. Erősebben lejtő felületeknél a legmélyebb ponton kezdjük el a lerakást.
A végső lépés a fugázás
Az egyenletesen lerakott burkolatot 0,5-2 mm szemcseméretű kvarchomokkal söpörjük át, egészen addig, míg a homok teljesen ki nem tölti az összes fugát! Ehhez a homokszükséglet körülbelül 2-5 kg/m2 lesz. A lerakott térköveket lapvibrátorral néhányszor hosszában és keresztben is érdemes bevibrálni. A felületi sérülések elkerüléséhez a vibrátorra ajánlatos gumitalpat szerelni.
A munka ezzel viszont még nincs kész, mert a fugázást és a vibrálást is célszerű még 1-2 alkalommal megismételni, hogy a fugák teljesen hézagmentesen és tömören feltöltődjenek.
Térköveket, díszkavicsokat, csapadékelvezető elemeket, szegélyeket és az építéshez szükséges minden további segédanyagot beszerezhetünk egy helyről: a Stavmat kínálatából! Térkő, téglakő kínálatunk, árak>
Ráadásul ezt kényelmesen, online, a saját karosszékünkből is megtehetjük - cipekedés nélkül!
Érdemes hát egy kicsit számolni és körülnézni építőanyag webáruházunk minden igényt kielégítő kínálatában!
Kérje az Építkezők kézikönyvét - AJÁNDÉKBA!
Több mint 400 oldalas, részletes kézikönyvünkben Ön is megtalál minden hasznos információt és segítséget, tippet, folyamatleírást és ötletet, ha saját kezűleg szeretné lakását, házát vagy kertjét felújítani, megszépíteni. Kérje az ingyenes kiadványt ezen a linken!